زيت المحرك


زيت الموتور .. أجيب موبل و لا شيل و لا اتعاون؟، اغير الزيت بعد 10000 كيلو و لا 5000 و لا 3000 كيلو؟؟!!


.النهاردة هانتكلم عن كل حاجة تخص زيت الموتور .
في البداية لازم نعرف ايه اللي مكتوب علي العلبة من رموز و ارقام علشان نبقي عارفين احنا بنشتري ايه و ليه و هايشتغل كام كيلو.
.
ناس كتير قالت انها بتغير الزيت بتاعها علي 10000 كيلو، و ناس تانية بتخلط الزيوت علي بعض، و احب اقولكم انه ممكن بس لازم تبقي عارف انت بتعمل ايه!.
علي سبيل المثال :
◄ عربية ماروتي زيرو، طبعا بتغير زيت بعد اول 1000 كيلو و بتغير زيت 3000، الزيت ال3000 كيلو ممكن يقعد في الشتاء حتي 5000ك، و في الصيف 3000ك، و ده ناتج لاختلاف لزوجة الزيت. يعني مش معني ان الزيت 3000 يبقي لازم يتغير كل 3000، و لكن ممكن 4000 او 5000 او حتي 6000، و ده حسب اللزوجة في الزيت، لان اللزوجة دي اهم حاجة بتحافظ علي الموتور من الاحتكاك و تآكل الاجزاء و الصداء، ايوة الصداء، لان الزيت في دورته بيختلط ببخار الماء و بعض قطرات الماء نتيجة الاحتراق و التي بتؤدي في النهاية إلي عدم قدرتة علي التخلص منها و بالتالي يؤدي لصدأ اجزاء المحرك.

العربيات الكبيرة زي المرسيدس و البي ام دبليو و الهوندا دي ممكن تاخد زيت 10000 كيلو لكن عربية صغيرة زي الماروتي لازم مايطولش في الموتور و ده حفاظا عليه.
======================================
مثال آخر :
◄ سيارة ماروتي، الزيت بتاعها نقص و حبيت ازوده، يبقي لازم يتزود نفس درجة لزوجة الزيت الموجود ، مش اي زيت و السلام.
======================================
طبعا كتير مننا نفسنا نعرف ايه الارقام اللي بتتكتب علي العلبة بتاع الزيت زي (10W/50) و (40/w20) .
باختصار شديد حرف (W) يرمز إلي لزوجة الزيت في الشتاء و هذا الحرف يرمز لكلمة Winter اللي هو فصل الشتاء
و الرقم التاني في الصيف ، علي سبيل المثال :
* 10W/30 : زيت لزوجته 10 في درجات الحرارة المنخفضة و30 في درجات الحرارة المرتفعة عند فحصه في المختبر.
* 20W/50: زيت لزوجته 20 في درجات الحرارة المنخفضة و50 في درجات الحرارة المرتفعة عند فحصه في المختبر.
.................................................. .....
الكلام اللي جاي بقي كلام كبير و لازم تتأني في قرائته علشان تبقي عارف انت بتستعمل زيت ايه و ايه هو افضل زيت لمحركك
==========================================
.
الزيوت بشكل عام هي مواد تستعمل لتقليل التآكل وخفض نسبة الضياعات الاحتكاكية، الناتجة عن تحرك سطحين أثناء
تلامسهما، غير أن زيت محركات السيارات له عدة مهام اخرى بالاضافة الى ما سبق منها.
1. تزييت الأجزاء المتحركة في المحرك لتخفيف الاحتكاك بينها. .
2. تبريد المحرك وامتصاص جزء من الحرارة الناتجة عن الاحتراق والاحتكاك.
3. تنظيف المحرك من نواتج الاحتراق الشوائب.
4. حماية المحرك من الصدأ والاهتراء.
------------------------------------------------
◄مستوى أداء زيت المحرك Performance Class or Service Level


يعرف مستوى الاداء بانه مقدرة الزيت للقيام بوظائفه وتعتمد هذه المقدرة على تركيبة الزيت وخصائصه كاللزوجة ومقاومة تكوين الكربون ومقاومة الأكسدة .
------------------------------------------------
◄كيف نعرف درجة اللزوجة ؟؟:

استحدثت جمعية مهندسي السيارات SAE : Society of Automotive Engineers تصنيفا للزوجة يتكون من رقم يدل على لزوجة الزيت عند فحصه في المختبر في ظروف معيارية.

على سبيل المثال :
SAE 10: زيت لزوجة 10 عند فحصه في المختبر
SAE 40: زيت لزوجة 40 عند فحصه في المختبر
في حال كان التصنيف يحوي رقما واحدا فهذا يعني أن الزيت لديه لزوجة واحدة Mono-grade
تم تطوير زيوت لديها أكثر من لزوجة واحدة Multi-grade يتم وضع رقمين الأول مع حرف ""W أو "ش" (من الشتاء Winter)

أمثلة
SAE 10W/30 : زيت لزوجته 10 في درجات الحرارة المنخفضة و30 في درجات الحرارة المرتفعة عند فحصه في المختبر.
SAE 20W/50: زيت لزوجته 20 في درجات الحرارة المنخفضة و50 في درجات الحرارة المرتفعة عند فحصه في المختبر.

--------------------------------------------------
◄اذا لماذا يجب علينا تغيير الزيت ؟

-تتغير تركيبة الزيوت بفعل الحرارة ويصبح الزيت أقل لزوجة مما يزيد الاحتكاك ويؤدي ذلك الى تآكل أجزاء المحرك بفعل الاحتكاك واستهلاكها
يحتوي الزيت على بعض المواد التي تعمل على تجديد الأحماض ، وبطول الوقت تستهلك هذه المواد ويزول أثرها .
-يمتص الزيت الماء والغبار والغازات الناتجة عن الاحتراق . و بطول المدة يتشبع الزيت بهذه المواد ولا يستطيع امتصاصها فتتعلق هذه المواد بلمحرك وقد تسبب الصدأ في أجزاءه.
وهذا يعني ان عدم تغيير الزيت لفترات طويلة قد يقلل من عمر المحرك الافتراضي
أحدث أقدم