حالات عدم فتح الاير باج حسب الكاتالوج اللي بنصح الكل بقرايته :
1-الاصطدام من الجانب .
2-الاصطدام بحائط .
3-الاصطدام في مؤخر سيارة بنهاية التحرك .
4-الاصطدام تحت مؤخر شاحنة .
5-في حالة الانقلاب .
1-الاصطدام الجانبي و هنا ناخد بالنا ان في الاصطدام الجانبي ممكن الايرباج يفتح و ممكن لأ ودة بيعتمد علي مكان الاصطدام و قربه من حساس الاير باج .
2-الاصطدام بالرصيف و أي بروزات ارضية .
3-الاصطدام اثناء نزول منحدر بقوة .
4-الاصطدام في منطقة منحدرة عن المستوي الطبيعي للارض (مقب) و دة عكس المطب
وطبعا بيحذر ان لازم تاخد مسافة امنة من الدركسيون و ربط حزام الامان لان عدم ربطه قد يعرض لاصابات وقد يؤدي حتي اللي الموت اثناء خروج الايرباج .
وبيحذر من وضع اي اكسسوار او زينة قرب فتحة انطلاق الاير باج .
التاكد من ان الايرباج شغال بوضعه الطبيعي يلاحظ الاتي :
لمبة الاير باج تنورلمدة 5 ثواني من استعداد العربية للتدوير و بعد كدة حتختفي و تظهر تاني و تختفي .
اذا كان هناك مشكلة يلاحظ الاتي :
1- لم تظهر لمبة الاير باج اثناء التدوير .
2- بعد التدوير ب 5 ثواني لم تنطفئ لمبة الاير باج او بعد الاختفاء تعود للتنبيه مرة اخري.
3-ان تظل العلامة ظاهرة حتي بعد التدوير بفترة.
4- ان تظهر العلامة و تختفي اثناء القيادة .
واخيرا الاعمار بيد الله و الحفاظ علي المنظومة يخليك عامل اللي عليك و الباقي بتاع ربنا و السواقة بعقل و باحترام و تقدير ظروف الطريق و حركة الغير (طبعا دي مش في الكتالوج ^__^ ) شكر خاص للزميل لؤى بجروب بى واى دى على مجهوده فى الموضوع