تقرير عن ميتسوبيشى لانسر موديل 98

لمزيد من المواضيع ذات صلة عبر موقعنا الجديد
اضغط هنا
سعة المحرك : 1299 cc
الاسعار : بتتراوح من 30-55 حسب الحاله والفئه
الفئات :
gl : مانيوال اول فئه
glx :اوتوماتيك اول فئه
glxi : اوتوماتيك + سبويلر
-----------------------
كربراتير 75 حصان الوزن حوالي 800 كيلو
ايرباج واحده
نوع البنزين المفروض 90 بس في ناس بتحط 80 عادي بسح تفرق كتير في السحب
المساحه الدخلية رحبه جدا ومساحة الشنطة كبيرة جدا نظرا لانها سيدان
الفوانيس امامي فوانيس صفراء وضعيفه بعض الشئ ومتوفر ليها فوجات
وممكن يتركبلها زينون عادي وليها تعديلات كتير على الفوانيس
الجر امامي
اقصى سرعة 200 ولكن اخرها تقريبا عشان تحافظ على نفسك والموتور 160
تنك البنزين 50 ليتر
المانيوال 5 سرعات
الخامس o-d
يعني مش بتاع سحب اوي
الاوتو 4
طارة باور
سنتر بالمفتاح
---------------------------

المميزات :
شكلها بيبقى حلو جدا لو متصانه بالرغم انها من زمان لكن شكلها بينافس اشكال العربيات الحاليه - الصيني عالاقل -
الصالون واسع جدا ويساع من الحبايب مية
استهلاك بنزين بالنسبه لكربراتير حلو جداً حوالي 9 كيلو لكل لتر بنزين ولو الموتور متصان و السواقه مفيهاش شد كتير ممكن 10 كيلو
سحبها حلو جدا ومتحسش انها ضعيفه بالرغم انها كربراتير
الموتور قطع غياره متوفرة في كل مكان وده بسبب انتشار العربيه
الثبات المشهورة بيه وده بسبب شكلها الانسيابي و انها واطية حبتين
وعربيه عملية جدا ومريحه جدا في السواقه
صوتها هادي جدا واحيانا مش حتسمع صوت الموتور خالص الا لما يقرب يجيب اخره
--------------------------------------------------------
العيوب :
امان سئ جدا العربيه واخده نجمه واحده في ال encap
وكمان صاجها ضعيف بعض الشئ بالرغم من متانة العفشه
ووجود ايرباج واحد و عدم وجود ABS ده بيقلل الامان بدرجه كبيره
في بعض الفئات بتنزل جنط 13 وده بيخليها واطية جدا وتحس انك قاعد على الارض
وحتى لو جنط كبير شوية برضه واطيه حبتين بالنسبه لبقيت العربيات
الموتور محتاج نضافه كل شوية لانه كربراتير
وطبعا بيبقى عامل شبه الغساله لو اي حاجه فيه محتاجه تتنضف او تتغير
عريضه زياده عن اللزوم والعجل داخل جوه حبتين وده بيخليها متعبه شوية في الدورانات
الفوانيس ضعيفه في الواطي وبتبهر في العالي متقدرش تستخدمه على طول وبتبقى سواقتها صعبه في الاماكن المظلمة لو من غير فوجات

--------------------------------------------------
التعديلات ليها كتير بحكم العاده من شنطة الميراج للفوانيس اللي شبه المرسيديس للسبويلرز الكتير اللي ممكن تتركبلها
وطبعا اشهر تعديل ليها تحويلها ل evo iv
وممكن يتركبلها بودي كيت ايفو و ليها كابوت كاربون فايبر بتاع الايفو
بيتركبلها مكن mivec بس لازم يتركب معاه طقم الشدادات
ومعظم التعديلات بتاعتها من الايفو زي لو ركبتلها mivec ممكن تركبلها تربو او سوبر تشارج
---------------------------------------------
في الفئات العاليه بيبقى فيها وحدات رفع ووممكن في الفئات الاقل يتركبلها من الوحدات الاصليه
بيتركبلها سنتر بالريموت عادي برضه
ممكن عند اي كهربائي يتركبلها حساسات ركنه
وكمان ممكن تشتري لها كاميرا خلفيه
فوانيس smoke رينجات امامي
فوانيس led خلفي
عدادات ايفو
التقرير البسيط ده من إعداد الزميل محمد رمضان - أحد ملاك السيارة





1 تعليقات

  1. استفسار بسيط لو سمحت ... هل المحرك او( المكينه )
    ياتي انجكتر ..ولابس كاربيتر

    ردحذف
أحدث أقدم